*******
Witam serdecznie, lecz..... pamiętaj- jesteś tu gościem. Internet jest dla wszystkich, tutaj jest moje miejsce.
I niech Ci się nie wydaje, że mnie znasz, bo mogę mieszkać na drugim końcu świata.... :)))





wtorek, 3 czerwca 2014

modraczi, chabry

Tak nazywaliśmy niebieskie kwiaty rosnące na poboczach i polach. Ile wianków z nich  uplotłam,  ile bukietów z nich zrobiłam. Z chabrów i  margaretek (margerytek). Teraz dziewczyny przynoszą dla mnie bukiety..........
wiem, że rododendron to gatunek napływowy, ale nikt się mnie niestety nie pytał, czy można go wykorzystać do bukietu

Wyszywane w kaszubskich wzorach chabry są równie piękne...


kolory haft kaszubski
modrak wyszywany  (autorka miała wówczas 8 lat :))





Znaczenie kolorów w hafcie kaszubskim: 


kolor chabrowy - jak piękne kaszubskie jeziora
niebieski - jak kaszubskie niebo
granatowy - jak niezmierzona głębia morza
żółty - jak zboże dojrzewające na polach i jak słońce
zielony - jak lasy pełne zwierząt
czerwony - jak krew, którą każdy Kaszub gotów przelać w obronie swojej ziemi i jak maki we wiankach dziewcząt,
czarny - jak ziemia na polu czekająca na zasiew


4 komentarze:

  1. Pierwsze słyszę, o znaczeniu kolorystyki haftów na Kaszubach. Dobrze wiedzieć.

    OdpowiedzUsuń
  2. zawsze się cieszę: gdy przeczytam coś ciekawego na blogach i gdy sama mogę coś ciekawego przekazać
    miło mi, że zajrzałaś, bo ciekawe teksty u Ciebie :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Jak ja lubię hafty kaszubskie, a habry... piękne, bukiety również

    kiss

    OdpowiedzUsuń

Komentarze mile widziane. Dziękuję bardzo za wpis :)

Poprzednie posty:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...