*******
Witam serdecznie, lecz..... pamiętaj- jesteś tu gościem. Internet jest dla wszystkich, tutaj jest moje miejsce.
I niech Ci się nie wydaje, że mnie znasz, bo mogę mieszkać na drugim końcu świata.... :)))





sobota, 31 maja 2014

"but mnie tłoczi" 2

Tytułowe kaszubskie powiedzenie: "But mnie tłoczi" oznacza, że nie mam pieniędzy, w dzisiejszym potocznym języku: brakuje mi kasy, pieniędzy.
pozostałe ciekawostki:
  • chodzę boso, kokoko.....               jajka niosę kokoko......
           kup mi buty gospodarzuuuuuu.............
- wierszyk  dla małych dzieci, zapamiętany przez Dziadka Lutka z dzieciństwa


  • Tak cię będę groszku jadał, jak mi będziesz siadał- wierszyk Babci Gertrudy, gdy dzieciom spadał groszek zielony z łyżki latem ( czasem specjalnie odwróconej, aby kuleczki zjeżdżały), wiosną na przednówku, gdy już tylko zostawał suchy groch do zupy, słowa nabierały innego znaczenia ( każdy wyszukiwał w zupie całe nie rozgotowane ziarenka) i grochowa zjadana była ze smakiem.

  • być swojego łba- zrobić wszystko po swojemu, nie słuchać mądrych rad (???), nie zawsze z dobrym zakończeniem

  • były u nas GWIAZDKI ( Gwiżdże lub gwiazdka, czyli po prostu pradawna tradycja grup kolędowych na Kaszubach, chodzących po domach w okresie Adwentu) :
       - teraz to młodzi do Kościoła nie chodzą, w telewizji mszę oglądają i piwko se przy tym popijają.
       -" Me poczęstujemy Was bumkami i życzymy wszetkiego nolepszigo" .
  • o tabace ( nie zażywam, ale przewija się od czasu do czasu)                                           TABAKA jest  na katar dobra, na bóle, na dreszcze i .... na coś jeszcze :)
  •  Chcemë le so zażëc - to stwierdzenie pada podczas częstowania tabaką
o powiedzeniach kaszubskich było już tu:
But mnie tłoczi

6 komentarzy:

  1. No proszę, a pozornie wydaje się, że sens tych słów jest zupełnie inny. Pozory mylą :)
    Mieszkam na Kaszubach od kilku lat i, wstyd się przyznać, nie jestem jeszcze zbyt dobrze z tą kulturą zaznajomiona. Zaliczyłam mnóstwo muzeów, porobiłam miliony zdjęć, ale wciąż odkrywam uroki i piękno tego tak oryginalnego i, w pewnym sensie, żyjącego własnym życiem regionu. A jest co odkrywać :D
    Pozdrawiam i zostaję u Ciebie na dłużej.
    Buziaki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. niezmiernie mi miło Cię gościć, z chęcią zajrzę do Ciebie jutro, dziś padam na nos. Byliśmy we Wielu. Zapraszam na dłużej :))))

      Usuń
  2. No proszę, w szkole podstawowej, na świetlicy, pani uczyła nas mowy kaszubskiej, malowideł i takich tam. Bardzo lubiłam przesiadywać w świetlicy...

    dzięki, świetny post, dla mnie ogromnie sentymentalny

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. to cieszę się, że mogłam przywołać uśmiech :)))

      Usuń
  3. Wisz Te co?
    Piękny post :))

    OdpowiedzUsuń

Komentarze mile widziane. Dziękuję bardzo za wpis :)

Poprzednie posty:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...