*******
Witam serdecznie, lecz..... pamiętaj- jesteś tu gościem. Internet jest dla wszystkich, tutaj jest moje miejsce.
I niech Ci się nie wydaje, że mnie znasz, bo mogę mieszkać na drugim końcu świata.... :)))





sobota, 23 maja 2015

but mnie tłoczi 3 A

Tytułowe powiedzenie: "But mnie tłoczi" oznacza, że nie mam pieniędzy, a w dzisiejszym potocznym języku: brakuje mi kasy.Niestety prawdopodobieństwo usłyszenia tego zwrotu jest już nikłe.

 pozostałe przypomnięte ostatnio ciekawostki kaszubskie:
 - często w rodzinach kaszubskich piło się po obiedzie BURLICH
 sodę oczyszczoną rozrobioną w posłodzonej wodzie, jeśli dodaliśmy jeszcze kropelkę octu to napój pienił się niczym wulkan
- zdanie "cze bodzie chleb"- oznacza pytanie: kiedy będzie chleb, a nie czy będzie chleb

często jeszcze spotykane określenia: naszczerzać się, wyszczerzać się z kogoś

 vëszczerga - człowiek drwiący 

vëszczerzac sę - wyśmiewać się

- dodatkowo dopiszę moją ulubiną piosenkę, której nie znaliśmy dawniej. Tekst i melodia odkryte na potrzeby zespołów kaszubskich: Kaszëbsczé nótë, inne nazwy: Alfabet kaszubski, Abecadło kaszubskie, (żeby nie było znam tekst na pamięć :)





Tu jest moje miejsce, tu jest mój dom.
Coraz częściej zaczynam dostrzegać inne (drobniejsze??) szczegóły z życia, dnia codziennego miejsca w którym mieszkamy. Moje Kaszuby, często, coraz częściej tak myślę. Ważne jest ,to, że jest tu po prostu pięknie. Ale ważniejsi są ludzie i nasze miejsce na ziemi. Żal mi wielu rzeczy, które odchodzą w niepamięć. Staram się zbierać okruchy, które pozostają. Nie neguję postępu i techniki, doceniam wygody, które mamy dzisiaj. Ale chciałabym, aby pamięć przeszłości, także pozostała w nas i w następnych pokoleniach.


"But mnie tłoczi"

"but mnie tłoczi" 2

 

13 komentarzy:

  1. But mnie tłoczi - muszę to zapamiętać :))

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja jestem element napływowy i teraz gdy wspominam pierwsze lata gdy zamieszkałam na Kaszubach to śmiać mi się chce, bo często po prostu nic nie rozumiałam z rozmów ludzi. Teraz sama czasami coś wtrącam po tutejszemu a mojego męża nigdy nie poprawiałam gdy "kaszubił" Pozdrawiam:P)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. też byłam z tych którym to nie przeszkadzało. Ale naoglądałam się tez wiele uśmieszków z politowaniem :)

      A teraz w szkole uczą i spore pieniądze za tym idą :)

      Usuń
  3. Pamiętam ze szkoły podstawowej świetlicę i wychowczynię, która uczyła nas mowy kaszubskieskiej... Kaszebszcze note znaliśmy wszyscy na pamięć. Pamiętam jak uczyła nas rysować kaszubkskie szlaczki, kwiaty, wzory... to był piękny czas, a ja nie miaszkałam na Kaszubach :) chociaż dość blisko :) Ściskam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ale mieliście wesołe zajęcia, lubię wesołe dzieciaki, którym pozwala się wykrzyczeć. Nuty to głośna piosenka :)

      Usuń
    2. tak, lubiłam bardzo ten czas na świetlicy

      Usuń
  4. A ja by kam PEWNA , że to oznacza obcieranie stopy w bucie :) A ti brak kasy ... niespodziewanka :) To bardzo piękne, że wrastasz w miejsce swojego życia. Ja nie widzę tego w osobach osiedlających się w W. Z małymi wyjątkami.
    Cieplutko Cię pozdrawiam Alis :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pozdrowienia i dla Ciebie BB, Lubię to moje miejsce na ziemi :)

      Usuń
    2. Chyba mi się czcionka w kompie przestawiła :(
      Uściski poranne :)

      Usuń
    3. już naprawione? :)

      Usuń
  5. o mnie ostatnio bardzo but tłoczi ;))))
    kilka razy w życiu słyszałam język kaszubski .... NIC nie rozumiałam ;))))
    Serdeczności :***

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trudny jest, muszę Ci przyznać rację :)
      i wzajemnie............

      Usuń

Komentarze mile widziane. Dziękuję bardzo za wpis :)

Poprzednie posty:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...