*******
Witam serdecznie, lecz..... pamiętaj- jesteś tu gościem. Internet jest dla wszystkich, tutaj jest moje miejsce.
I niech Ci się nie wydaje, że mnie znasz, bo mogę mieszkać na drugim końcu świata.... :)))





niedziela, 14 grudnia 2014

Gwiazdki, Gwiżdże

Gwiżdże lub gwiazdka, czyli po prostu pradawna tradycja grup kolędowych na Kaszubach, chodzących po domach w okresie Adwentu
Taki Gwiazdki zaśpiewają kolędę  serdecznie, uśmiechną się do ludzi, czasem zagrają. Złożą serdeczne życzenia wesołych , radosnych Świąt. Przyniosą do domu odrobinę ludzkiej życzliwości, uśmiech, radość i wesołą kolędę. Odwdzięczymy im się wafelkiem, czekoladą czy pieniążkiem wrzuconym do szkatułki.

kaszuby gwiazdki adwent gwiżdże
Prawdziwe kaszubskie Gwiżdże dla B.B. Zaśpiewali znane kolędy.


 Beato specjalnie dla Ciebie. Przywołuję uśmiech dla Ciebie. Radości w sercu, sił i rozwagi do przezwyciężania trudnych dylematów.

Zdjęcia nie chciałam zamieszczać, ale przecież staram się pokazywać radość. A te gwiazdki dostarczają mi masę wzruszeń. Nie znałam tego zwyczaju, ale od pierwszych wizyt zawsze się wzruszam. Czuję wielką kulę w gardle, łzy lecą mi ciurkiem. Kiedyś, jednego roku gwiazdki nie przychodziły, byłam zrozpaczona, kto nam złoży szczere życzenia? Przyszły: 2 dni przed świętami. Od tego czasu pozwalałam moim "gwiazdkom" aktywnie uczestniczyć w tej tradycji, wiedząc, że wśród wszystkich, jest kilka osób, które na te małe promyki tradycji, uśmiechu i życzliwości bardzo czekają.

Nasza kotka Fiona to dopiero lubi dzieci............
o powiedzeniach i zwyczajach kaszubskich było już tu:

But mnie tłoczi

But mnie tłoczi 2  (o gwiazdkach)

9 komentarzy:

  1. Piękna tradycja :)

    U nas, niestety, umarła śmiercią naturalną :(

    Niby wieś, a nie wieś.

    Ps. Alicjo, nie znalazłam nigdzie na stronie maila do Ciebie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Alis Kochana Moja :) Jak jak Ci dziękuję, za tę Gwiazdkę. Nie szkodzi, że na odległość, ta energia się rozchodzi. I mam gulę w gardle i łzy płyną po policzkach gorące, prawdziwe.
    Przytulam Cię mocno, BB Kaczka :).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. to masy takich małych gwiazdeczek, życzę do Świąt

      Usuń
  3. Święta spędzamy u rodziców (pn-wschód Polski). Z gwiazdą przychodzą dzieciaki. Niestety często wygląda to tak, że nie są wcale przeprane (jedynie jakiś kawał szmaty na głowie), nie znają kolędy, którą śpiewają a do tego zawsze są niezadowolone jak dostają słodycze (a nie pieniądze). Kiedyś wyglądało to inaczej, ale czasy się zmieniły i dzieciaki odkryły biznes przy małym nakładzie. Szkoda :( Ciesz się, że u Ciebie jeszcze zostało trochę tradycji :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. u nas jeszcze kolędy znają, przebrania też ujdą. Ale czasem trafi sie taka perełka jak tym razem. I teksty i kolędy i prawdziwe życzenia. Ale się wzruszam.....

      Usuń

Komentarze mile widziane. Dziękuję bardzo za wpis :)

Poprzednie posty:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...