*******
Witam serdecznie, lecz..... pamiętaj- jesteś tu gościem. Internet jest dla wszystkich, tutaj jest moje miejsce.
I niech Ci się nie wydaje, że mnie znasz, bo mogę mieszkać na drugim końcu świata.... :)))





wtorek, 24 listopada 2015

But mnie tłoczi 4

Tytułowe powiedzenie: "But mnie tłoczi" oznacza, że nie mam pieniędzy, a w dzisiejszym potocznym języku: brakuje mi kasy. Niestety prawdopodobieństwo usłyszenia tego zwrotu jest już nikłe. 

 

 ostatnio rozmawialiśmy o kaszubskich nazwach posiłków: 

frysztik-  śniadanie

( frisztëk ; drugie ~ - pòdpôłnik )

pełnie- obiad

( pôłnié )

wieczerza- kolacja

( wieczerzô )

 

 

zdarza się, że używamy tych słów w domu......

przykładowy frisztik: chleb z wursztą (leberką, krwawą lub mięsną wędzoną) lub kanapki z okrasą


Staram się zbierać okruchy historii, które pozostają. Nie neguję postępu i techniki, doceniam wygody, które mamy dzisiaj. Ale chciałabym, aby pamięć przeszłości, także pozostała w nas i w następnych pokoleniach.
 

"But mnie tłoczi"

"but mnie tłoczi" 2

But mnie tłoczi 3

18 komentarzy:

  1. But mnie tłoczi- nie słyszałam tego nigdy! Z językiem kaszubskim miałam solidne spotkanie w miejscowości Swornegacie, wiele lat temu- bardzo mnie się to podobało i długo po powrocie tym żyłam! Ten język to prawdziwa perła! Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. pięknie tam i dbają o wieś
      język również można usłyszeć
      i ja pozdrawiam z usmiechem

      Usuń
  2. dzis jak zobaczyłam Twój tytuł poczułam się jak mnie but tłoczi i zupełnie nie ma to związku z pieniędzmi .. :)
    Serdeczności :*

    OdpowiedzUsuń
  3. Uwielbiam język kaszubski, chociaż słów znam niewiele....

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ja również lubię posłuchać rozmów z iinych regionów kraju :)

      Usuń
  4. Frysztik, cudne :))) Od dzisiaj zamiast śniadania :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Odpowiedzi
    1. dokładnie, dużo znajdziemy tu takich zwrotów.....
      ale to historia właśnie

      Usuń
  6. U nas na Śląsku również jest frisztik i wieczerza a jeść wieczerze to wieczerzać:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. pewnie znalazłybyśmy jeszcze jakieś wspólne wyrazy, masz jakiś pomysł?

      Usuń
  7. Ale piękne określenia ....a ''but mnie tłoczi''...no fantastyczne...Pewnie gdyby ktoś zagadał do mnie po kaszubsku to bym nic a nic nie zrozumiała.Kiedyś będąc u wójka mieszkającego w Mysłowicach szłam ulicą za trójką młodych ludzi-nie zrozumiałam nic z tego co mówili..

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. te czasy już minęły, mówi się raczej dla rozrywki, domowe rozmowy są wypierane przez polski, ale nie będzie on już taką piękną polszczyzną........

      Usuń
  8. "ide" poszukac co to jest ta wurszta ...a kaszubski obcy jezyk dla mnie :)

    OdpowiedzUsuń

Komentarze mile widziane. Dziękuję bardzo za wpis :)

Poprzednie posty:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...